Blogs
Een prachtig eindresultaat; meer dan alleen wit, kleur en papier
Door: Cick Geers
De keuze voor papier wordt niet alleen gemaakt op basis van de (in de vorige blog beschreven) aanwezigheid van OBA’s. Naast de houdbaarheid van wittinten, is ook kleurechtheid en houdbaarheid een bepalend aspect. We praten hierover met Erik Stoffers. Erik en Sandra zijn samen eigenaar van Wilcovak; het bedrijf voor kunstenaars waar alles onder één dak gebeurt. Van fine art printing tot afwerken, inlijsten en afleveren bij de klant. Naast wittinten en kleur vertelt Erik óók over de invloed van certificering en kennis op het eindresultaat van een kunstwerk.
‘Bij Wilcovak werken we het liefst met fine art papieren van Canson Infinity. Deze papieren zijn volledig vrij van OBA’s. Ik kan niet anders zeggen dat het een heel veilige keus is wanneer je een lange houdbaarheid belangrijk vindt. Ook de keuze voor bepaalde types van Epson en Hahnemuhle is uiteraard mogelijk bij Wilcovak. Simpel gezegd: kies een papier waarbij de afwezigheid van OBA’s ervoor zorgt dat je niet al in een vroeg stadium geconfronteerd wordt met vergeling.’
Naast de keuze voor papier bestond er bij inktjet voorheen de keuze voor pigment of dye kleurstof. Veel kunstenaars vragen zich af wat het verschil tussen deze twee is.
PIGMENT vs DYE
Erik licht de verschillen toe:
‘Pigment is als zandkorreltjes; vaste partikeltjes kleurstof gemengd in vloeistof. Hierdoor is het lastig om een homogene verdeling van de kleurstof houden. Daarentegen bleek de lichtechtheid van pigment uitermate goed van kwaliteit’.
‘Dye is oplosbaar in water. Vergelijk het met zout of suiker. De homogeniteit van de kleurstof in de vloeistof is daardoor optimaal. Dye was destijds de beste keuze voor een mooi beeld vanwege het kleurbereik. Echter bleek de lichtechtheid van dye minder goed. In grootformaat inkjetprinters wordt nu al sinds lange tijd geen gebruik meer gemaakt van Dye om bovengenoemde reden’.
In lichtgevoelig zilverhalogenide RA-4 papier wordt echter nog steeds gebruik gemaakt van dye. ‘Na de belichting wordt door middel kleur-koppelaars de kleur van het beeld opgebouwd met de in de ontwikkelaar opgeloste dye kleurstoffen. De beeldopbouw vindt plaats in drie kleurlagen in de vloeistof poreuze emulsie. Het ontwikkelproces zou niet kunnen werken met pigment partikeltjes en werkt daarom tot op heden helaas met dye ’, aldus Erik.
Archival Pigment print
‘De gebruikte pigmenten van dit moment hebben een zeer lange houdbaarheid en zijn uiterst lichtecht. Dat wil zeggen dat pigment prints sterk ongevoelig zijn voor lichtschade. Het verschil in kleurruimte is inmiddels al ingehaald door sterk verbeterde inkten en precisie inktkoppen. Dit betekent dat een inkjet print (anderen gebruiken nog wel eens de benaming giclée print) op dit moment de beste keuze is voor kunstdrukken. Zodra lange houdbaarheid een rol speelt, welteverstaan. De pigment inkten in de nieuwste serie Epson printers (2020) hebben op dit moment een benchmark van 200 jaar voor kleur en tot 400 jaar voor zwart wit prints. Uiteraard werken we bij Wilcovak hier al mee. (Wilcovak is door VDP Digital Imaging zelf Epson dealer).
Certificering
Wilcovak is uniek te noemen: ze zijn naast certified printlab van Canson Infinity ook importeur van dit topklasse papier. De oorsprong van Canson papier gaat vele eeuwen terug tot het jaar 1557. Het onder Canson gevoerde merk Arches zelfs tot 1492. Kunstschilders als Matisse, Miro, Goya, Picasso, Chagall en Warhol werkten met dit mooie kunstpapier. Groot voordeel van het importeurschap is dat Wilcovak veel productkennis overgedragen krijgt vanuit de Canson fabriek. Erik: ‘Het is voor kunstenaars daarnaast goed te weten dat deze zelfde papieren door middel van een coating geschikt zijn gemaakt voor inktjet. Het is wel een absolute must dat de prints na het printen eerst 48 uur kunnen uitharden. De vloeistof op de print met de pigment moet immers kunnen verdampen alvorens de prints verder verwerkt kunnen worden’.
Als Canson Infinity certified lab moet Wilcovak voldoen aan specifieke eisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de kennis op orde dient te zijn en dat de handling van de materialen volgens bepaalde normen dient plaats te vinden. Soortgelijk hieraan is Digigraphie; de certificering van Wilcovak door Epson.
De certificeringen en importeur-schap bewijzen dat bij Wilcovak het printen meer is dan appeltje-p. Er worden bijvoorbeeld geen concessies gedaan aan de benodigde ruimte en uitdampen. En dat komt de kwaliteit zeer ten goede!